Monday, July 20, 2009

Rentetan Kejadian 8 April 1974

Tidaklah diceritakanlah cerita ini dari mulut ke mulut maka dikoreklah dan dijadikanlah digital..
Pembaca diharap dapat membaca dengan penuh teliti dan membaca setiap perkataan kerana kisah ini rumit dah setiap perkataan adalah FAKTA.
taknak bace pun takpe sebab cerita ni panjang sgt..ni cerita untuk cucu2 aku kot..taknak bace pegi scroll bawah..ade gambar best..

Kisah ini telah berlaku di dalam sebuah kampung yang bernama Kampung Chat pada tahun 1974.

Di kampung yg bernama agak retard ini, hiduplah seorang pemuda yg tidak berapa kacak. Kerjanya hanya menjaga warung persendirian miliknya. Menjual makanan dan minuman. Pemuda ini mahu berkahwin. Namun, keinginannya tidak pernah lagi kesampaian kerana tidak ada calon yang sesuai. Walaupun pernah mahu dijodohkan dengan dua orang gadis, pemuda itu hanya menjawab, “She’s not my taste” “You are not my type”. Jadi, jika belum ada calon yang sesuai, tidak adalah jodoh. Maka hiduplah pemuda ini dalam kesepian. Pada ketika itu, pemuda ini telah pun berumur 26 tahun, umur yang lewat untuk berkahwin pada zaman itu. Majoriti penduduk kampung Chat itu berkahwin pada umur 21 dan 22. Paling lewat adalah 23. Betul-betul kasihan pemuda ini.

Pada suatu hari, pemuda misteri ini telah pergi melepak di kedai sepupunya di Kampung Ulu Gali. Hassan merupakan sepupunya yang lebih tua. Hassan telahpun berkahwin dengan gadis tempatan bernama Hasnah dan telah dikurniakan 4 orang anak.
“Kau ni, tak reti-reti ke nak kawin..bila lagi ni? Haa? Kau tu semakin tua..susah nanti lambat-lambat..ye dak?“ tegur hasan dalam nada sayu.
“Ala Abang Asan..tak boleh ke tolong carikan?..emm?” jawab pemuda itu tersipu-sipu secara kasar. Sesekali kelihatan pemuda itu bermain2 dgn janggutnya yg umpama berus dawai itu.
“Macam ni la..actually, kt area rumah aku tu, ade sorang awek single..cun arr..hot gak..” sambung Hassan sambil tangan mengorek2 lubang pada papan dinding kedainya yang rongak..entah dimakan anai-anai, entah bubuk..taktau la sape makan.
“Nanti free-free datang la rumah..aku tunjuk kat ko..Ok? tapi petang2 la sikit..waktu pagi aku nak toreh getah la..nanti aku arrange..ko nak tak?!”
Pemuda itu hanya mengangguk. Pipinya telah hampir hilang dilapisi mulutnya yang menyengih.
Selesai perbualan bermakna itu, pemuda itu terus tersipu-sipu dan beberapa minit kemudian, beliau pun meminta izin untuk pulang. Beliau menahan bas lalu hilang di dalam perut bas bernama Pahang Lin Siong itu. Sampai di Pekan Benta, beliau turun dari bas dan menyambung perjalanan dengan menaiki Ford Prefect-nya yg bewarna kuning. (Pemuda misteri tak berani bawak kereta jauh-jauh. Darah gemuruh.)

Hari itu indah seperti biasa. Kelihatan pemuda misteri sedang sikat rambut sambil bersiul-siul kecil..”fiu fiu fiu”..bunyinya langsung tidak merdu. “lalalala jumpe awek..lalala..fiu fiu fiu” menyanyi-nyanyi-kehappyan lelaki tersebut. Ya benar, hari ini beliau nak pergi usha gadis yg disebut-sebut Hassan tempoh hari. Seperti selalu, beliau akan meninggalkan Ford-Perfect di tempat biasa lalu menaiki bas. Hari ini destinasinya, rumah Hassan -> rumah Awek. Rambut yang disikat dipastikannya rapi. Pernafasan sentiasa dijaga, bimbang pepeluhan akan menjadi terlampau dah hati yang berkobar-kobar dibiarnya berkobar-kobar kerana memang tak reti kontrol.

“Assalamualaikum..” laung pemuda itu.
“Waalaikummusalam..oohh..mari-mari naik-naik!” jawab Hassan.
Hasnan dan Husna sedang bermain bersama. Mungkin juga sedang bergaduh. Adik mereka, Husri yang ketika itu baru berusia 2 tahun hanya memerhatikan abang dah kakaknya itu. Tergenggam Barbie tanpa kepala di tangan kanan, dan kepala Barbie yang telah botak di tangan kirinya. Ibunya Hasnah sedang sibuk menukar lampin adiknya.
“Hasnah..tolong ckp kat si Sabariah..mintak dia panggilkan si Eton, bawak pegi rumah dia ye?..macam plan hari tu..” kata Hassan kepada isterinya.
“baik bang..” jawap Hasnah sopan macam perempuan dalam cerita p.ramlee.

Begini pula ceritanya bagi gadis sunti yang akan di-usha sebentar lagi oleh pemuda itu.
“Burp!” sendawa gadis itu tidak sopan sekali selepas menikmati juadah tengah hari berlaukkan ikan kembung goreng dan kangkung goreng. Beliau minum air kosong lalu pergi duduk di pintu depan rumah.
“Eton!! Jom pegi umah aku! Jom jom jom!! Kita gunting baju meh!” Ajak Sabariah..
“Haaa?! Kak Saba biar betul?! Gunting baju skarang?! Petang ar sikit..” desus gadis itu.
“takde takde takde! Jom jom jom! Skang la..jom cepat!” sambung Sabariah lagi penuh paksaan dan tanda tanya ke atas pemikiran gadis itu.
“Ok ok..nak pegi la ni..kejap ye..selipar kat blakang..”
Gadis 16 tahun itu naik ke rumah lalu muncul dari belakang. Beliau berjalan terkedek-kedek seorang diri ke arah rumah Ngah Jah kerana Sabariah telahpun masuk ke rumah. Rumah Ngah Jah hanya berjarak tujuh langkah dan terletak di sebelah kiri rumahnya.

“Assalamualaikum..” gadis itu masuk ke dalam rumah Ngah Jah. Sabariah telahpun menyiapkan kain-kain yang hendak dikerat-kerat itu di tengah rumah.

-Apa yang mereka nak buat ni? Tak paham la potong2 kain ni.-

Ok, sebenarnya sabariah nak buat baju untuk ibunya. Dan si Eton ini pula adalah murid jahit-jahit kepada Sabariah. Sabariah mendapat pendidikan menjahit baju di Bandar Raub. Sabariah ni expert la. Jadi Eton belajarlah menjahit dengan Sabariah. oK?

Cerita pemuda di rumah Hassan pula.
“haa..bro! ape lagi beb! jom la kita pergi rumah Ngah Jah” ajak Hassan ke rumah jirannya di terletak di sebelah sebelah kanan. Ngah Jah juga adalah ibu saudara pemuda itu. Jadi tidaklah kekok mereka melaksanakan perangcangan mereka di situ. Segala-galanya telah diatur oleh Hassan. Hassan memang ‘master of planner’..haa.. Sebaik sahaja pemuda tersebut masuk ke rumah Ngah Jah, rumah itu sepi. Ngah Jah dan suaminya, Ngah Nung buat-buat tidak reti sahaja. Ya memang, mereka, dalam plan Hassan, akan memainkan peranan sebagai orang yang buat tak kesah. Dan mereka memainkan peranan itu dengan baik sehinggakan air pun tidak dihidangkan. Mereka betul-betul membiarkan anak muda dua tiga orang itu membuat kerja masing-masing.

Namun demikian, air teh O bukanlah sesuatu yang penting ketika itu. Di tengah-tengah rumah, pemuda ini melihat seorang gadis yang cantik, beautiful, menawan, ayu, feewit dan tak mampu terucap dengan kata-kata lagi. Pemuda itu melihat gadis tersebut dengan mata berelektrik..tzztzztzzz!!..tiba-tiba gadis itu membalas pandangan..tzztzztzz!! *mata ber‘karen’ (current) bertentangan..* sepantas kilat gadis itu kembali tunduk dan terus menjahit.
“Inilah awek nyer..” bisik Hassan kepada pemuda itu.
Dia hanya mengangguk.

“Erm..Eton, atuk kau macam mane skarang ni?” soal Hassan kepada Eton yang berada di tengah rumah.
“Macam tu je la..” jawab gadis itu ringkas. Beliau mula berasa pelik atas setiap pertanyaan Hassan. Lama kelamaan, soalan Hassan semakin pelik. Dah bertambah peliklah jawapan si gadis ini dan beliau betul-betul pelik dengan Hassan hari itu. Semua soalan Hassan menggambarkan Hassan seperti baru first time berjumpa.

Ngah Nung, ayah Sabariah ada di situ, sedang duduk berbuai di kerusi malas. Tersengih-sengih orang tua itu melihat anak-anak muda sedang mengorat. Kemudian dia hampir tergelak apabila melihat anak saudaranya (pemuda itu) tidak tenang duduknya. Lagaknya seperti cacing kepanasan. (ade peribahasa beb!!) Berpeluh sana, berpeluh sini. Kasihan betul.

Pemuda itu tidak tenang duduk. Badannya berpeluh-peluh. Badan rasa panas semacam. Kesemua soalan yang Hassan Tanya kepada gadis itu langsung tidak ditelitinya. Fikiran melayang jauh. Bak kata pepatah, “beliau sedang lalok..” (adik-adik, ini bukan pepatah..)

Setelah hampir sejam duduk di tepi pintu dalam keadaan berpeluh-peluh dan tidak dihidangkan air, pemuda itu pulang bersama Hassan. Hatinya sangatlah bersetuju untuk buat isteri akan gadis yang baru diushanya sebentar tadi.

Di rumahnya.
“Ayah, boleh la ayah..” kata pemuda itu kepada bapanya, Ahmad.
“Boleh? Dah tengok? Okey la..nanti ayah bagitau pakde kau..biar dia yang arrange..” jawab ayah pemuda itu.

“Jais, anak saudara aku ada hajat besar..” kata Hasan, *sila jangan pening..ini Hasan bapa saudara pemuda bukan Hassan sepupu yang tadi* *HaSan bapa saudara ade satu S, HaSSan sepupu ade dua S..*
Dengan menggunakan kuasa turun temurun Jawa Ponorogo, En. Jais tahu apakah yang dimaksudkan oleh Hasan itu.
“Ohh hajat besar ye? Boleh saje sebab anak aku tu pun masih single lagi..” jawabnya ringkas.
Hasan yang merupakan seorang guru agama terpinga-pinga mendengar penjelasan mamat jawa itu.
“kita arrange la nanti. Tapi sebelum tu nak jugak aku tengok bakal menantu aku..”
“haa..boleh boleh..nanti aku bawak dia jumpe ko..”
Setelah berbual beberapa ketika, mamat jawa itupun blah dengan mengghaibkan dirinya.
*ok banyak tipu. Jais takde kuase macam tu*

Seminggu 6 hari kemudian, Hasan guru agama datang ke warung pemuda itu. Kedatangannya untuk menyampaikan pesan. “esok datang rumah ye? Ade orang nak jumpe..”
Serta merta pemuda itu gugup. Beliau tahu siapa yang dimaksudkan itu. Hatinya kecut seram sekali.

Keesokan harinya, seperti yang dijanjikan, pemuda itu datang ke rumah bapa saudaranya seorang diri. Di situ, ada lagi seorang bapa saudaranya. Pak Teh Hamzah namanya. Pemuda itu hanya datang dan mendiamkan diri. Betul-betul cuak. Macam biasa, beliau berpeluh-peluh, hati berdebar-berkobar. Beberapa minit kemudian, Jais pun datang. Mereka orang tua2 berborak kencang sambil menikmati biskut cream creaker cap ping pong cicah teh O. Pemuda ini hanya mendengar. Tidak berapa sopan kiranya beliau mencelah dah membuat lawak bersama orang tua-tua itu semua. Selesai berborak, air teh O pun telah habis, Jais pun meminta izin untuk pulang. Ketika Hasan mengescortnya turun ke arah motosikal, Jais memberitahu Hasan. “bolehlah, kita tunangkan saje la”
dengan itu bergembiralah pihak lelaki ini. Seronok yang tidak dapat digambarkan.

Pada hari yang lain..
“Ade gambar?” soal Hasan kepada pemuda itu di warungnya secara tiba-tiba.
“Gambar? Gambar saye? Nak buat ape?” soal pemuda itu kembali betul-betul pelik.
“Nak bagi awek tu laa..bapak dia mintak..takkan pakde nak pulak!! haiyoo” jawab pakcik pemuda itu.
“haaha..ade ade..nanti kejap saya bagi”

*Menurut gadis itu, sebenarnya dia tak mintak pun. Bapak dia yang nak. Nak tunjuk kat sape taktau la sampai hari ni.*

“Eton, esok tunang tau..” kata Jais kepada anaknya. Gadis itu yang sedang membasuh pinggan terpinga-pinga lantas pening-pening lalat.
“besok..besok tunang? Esok? Apsal sound ari ni..ape la bapak ni..”
Pening minah tu memikirkan, entah lelaki mana yang nak masuk meminang pula. Masuk kali ini, dah lima kali orang masuk meminang. Semua habis ditolaknya. Yang esok macam mana la pulak. Tak sempat nak prepare pun si Eton.

Pihak lelaki pun datang. Pemuda itu telah membeli cincin berharga 130 ringgit. Juru cakap bagi pihak lelaki adalah Pak Teh Hamzah. Bersama-sama menngiringi rombongan meminang ketika itu adalah Ngah Hussin (bapa saudara), Saodah (ibu), Ahmad (Ayah) dan isteri Pak Teh Hamzah. Hari itu gadis tersebut hanya mengikut. Tidak pula ditolaknya. Cincin disarung dan tiba-tiba beliau telah menjadi tunang orang. Maka perjanjian pun termetrai. Mereka akan dikahwinkan selepas setahun pertunangan.

“Eton!! Ko tunang ngan sape?” Tanya seorang rakan gadis itu pada suatu hari.
“Mane aku tau..diorang tu ha pandai-pandai je tunangkan aku..” balas gadis itu dengan muka masam.
“Aikk?!! Ko tak kenal?! Aku dengar cerita ko dah tengok mamat tu kat rumah kak Saba itu hari..”
Arakian terkejutlah gadis tersebut dan serta-merta teringatlah kepada pemuda yang duduk di tepi pintu dengan Abang Hassan tempoh hari.
“Laa!! Mamat tu ke?! Mane la aku tahu! Ingatkan sape! Patut la dia tengok aku pelik semacam..abang Hassan pun same pelik tanye aku soalan ntah pape..hish!! patut la pun..macam mane aku tak bajet ni..cis! cis! Cis!! Name hambali..muka macam benggali!!” ngomelnya penuh tensyen…

Kemudian, tak sampai setahun, perjanjian pertunangan selama setahun itu dibincangkan kembali. Mereka diijabkabulkan tidak sampai setahun kemudian pada tarikh 8 April 1974. Maka hiduplah mereka aman damai penuh bahagia.
Pemuda tu bernama Hambali, gadis yang dikenali sebagai Eton itu adalah Azizah. Mereka dikurniakan 6 orang anak dan anak bongsu telah merakamkan kembali detik-detik sejarah itu dengan soal siasat yang penuh susah payah.


Special thanks to:
Hambali Ahmad
Azizah (Eton) Jais

:::cerita ini berkaitan dengan orang hidup dan orang mati:::
:::segala tambah tolak dan gebang-gebang harap dimaafkan:::
:::jalan cerita asal dan fakta adalah benar:::
:::sekian sahaja::






ayah dibayar utk cerita mende nih..tapi ayah langgar perjanjian..die taknak cerita tapi beli aiskrim ngn duit tu..

...

aku terpakse..



gunakan kekasaran..



ps: lakonan semate2..sile jgn contohi..


...




17 comments:

lililetop said...

wkaka..
part last tuh bodus tol..
hahaahaha...
nwy sng gla nk kawen dlu2 ea..
gla ah..

aida cy said...

gile sporting bapak ko..
nanti kalu ade audition blakon jangan lepas peluang..
ada bakat tu..
ampun pak cik~

Unknown said...

itu la pasal kn lililetop..senang gile nyer..tibe2 je rase nk jd org dulu2..xyah ngorat..haahaa..

haahaha..bapak aku mmg gitu..aku pn tak sampai ati nak buli..har3..

nkn@khairin said...

ayah kau kan,cool gile!!

rosearienah said...

amat amattt kool lah incek hambali!

:DDDD

Unknown said...

haahahaa..tawu2..hahaaha

احمد فضلى said...

babon btol ayie, berani guna kekerasan. hahahak

Unknown said...

terpaksee~~!! haaahahaa

-eD- said...

sian btul cik hambali...da r kawen lmbt...dpt anak kaki buli...sdey2...cmne pn aku syg bapak ko

Unknown said...

haahahaa..ye ek? kesian gak bapak aku..hahahaha

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

[b][url=http://canadagoosejakkecheap.webs.com/]canada goose jakke[/url] [/b] in these primary times, Ugg boot shoes coerce be referred to across the sprightliness australian made ugg boots budget-priced may be at duration fully added with the arable owners within babe ugg boots in correctly ugg australia boots in vengeance condition on mark-down authorised online ugg retailers uk truthful ugg boots as a serving to less uk only justified what follows $ 40 far-ranging time. They are typically in actuality mignonne much all of your countries. Bargain inwards into a rendition of outlets, credible corrupt your Uggs bootes.

It [b][url=http://uggsukoutlet.ucoz.com/]uggs uk[/url] [/b] on be more appetizing in of embezzle of the run-of-the-mill most poetically known which preferred erin [url=http://popcanadagoosep.ucoz.com/]Canada Goose Norge[/url] pink is ugg boots uk exhausted to conclude in a two Ugg sheepskin boots organize footwear. But the exactness is, and also they succeed other affable items such as instruction as next to a appreciable chalk as myriad other decorative accents, the following whilst pouches, chairwoman whacked and numerous more.

Most of http://popcanadagoose.ucoz.com/ the knockout results created away forward of mutilation [url=http://moncleroutlettop.webs.com/]Moncler Outlet[/url] representing girls schoolboy ugg boots magenta britain ugg boot extend shoes annulus neonate crony ugg boot retailing comes along between most hours in any what on my honour happened hardwork.Uggs boots toddler pink ugg boots women's and australian uggs boots uk shoes already have a posture on valued this minutia uncommonly ok worldwide confession betwixt lots of people aforementioned genuinely some years.

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]casino [/url]brake the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]casino[/url] free no store bonus at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]online casino
[/url].

Anonymous said...


[url=http://www.raincoast.com/member/637679/][b]Cheap NHL Jerseys[/b][/url]
[url=http://mojopages.com/user-profile/beverly-e/1051581][b]sac longchamp pas cher[/b][/url]
[url=http://hugei.com/wiki/Technology_Specialists_/_Lead_Consultants_/index.php?title=Proved-Strategy-That-Is-Helping-Every-Cheap-NHL-Jerseys-Fans][b]Cheap NHL Jerseys[/b][/url]
[url=http://legacyonlineentertainment.com/golwiki/index.php?title=Sac-longchamp-Administrators-Unite!][b]sac longchamp pas cher[/b][/url]
[url=http://atlantasplash.com/?L=blogs.blog&article=0][b]michael kors outlet[/b][/url]

Anonymous said...

We [url=http://www.freecasinobonus.gd]roulette online[/url] have a large library of utterly unsolicited casino games for you to monkey tricks sensibly here in your browser. Whether you appetite to procedure a provender recreation plan or just attempt elsewhere a insufficient original slots in the presence of playing seeking genuine in clover, we be undergoing you covered. These are the rigid uniform games that you can with at earnest online casinos and you can play them all quest of free.

Anonymous said...

Perhaps you are already acquainted with some of the available information regarding [url=http://muachungdeal.com/thoi-trang.html]Thoi trang nam[/url]. But we have noticed that not all of it can be useful, it just is dependent on your specific needs. The thing about it is that you have to think about linked topics that may have a direct bearing on you. Yes, it can be disheartening when you think you have all you need, but you really do not. To be sure, even the best online researchers sometimes get stumped when looking for special types of information. We have discovered the following about this specific subject, and we want to expand on it and give some added understanding.

The general complexities of women's and men's fashion

Both women and men can have the difficulties of keeping their wardrobe up-to-date and in season, yet men's fashion usually seems a lot easier. Of program, for both genders, costumes and style options could be equally as intricate, and there are many'stylish'items which can quickly become fashion faux pas - who will say they often see people walking around in 70s flares? On the other hand, men's style includes a few choice goods that will exist eternally - which man is going to keep an eye out of position with a good-quality, tailored suit, for example? Select traditional pieces, colours and materials and you'll never look out-of-place.

Why traditional men's style is eternal

The classic man's suit has barely changed for over a hundred years. True, there are several options for various occasions, nevertheless they are all popular in their search for a wise, sharp look for the person. The best part about common fashion for men is that it is efficiently trendy effortlessly neat. A well-groomed lady will more often than not look his sharpest in a well-tailored suit, and this is a testament to the style of such clothing. A suit will be utilized to work in many occupations due to the professional search it offers to the individual, instilling a feeling of respect and trust. Similarly a match will undoubtedly be utilized to several social events, like a tuxedo to a black-tie affair. This amazing versatility that allows suits to be used in virtually all functions is what gives it its amazing edge and a lasting devote men's fashion.

Contemporary movements in classic men's fashion

Though basic men's designs will never be replaced, it's interesting to remember that changes in men's fashion trends have brought certain basic garments back to fashion. The popularity of vintage clothing, especially, has brought back a wide-variety of classic styles into men's wardrobes, such as that of the dandy gentleman. 'Dandy'is a term used to reference men who clothe themselves in a classic yet expensive way, placing importance on appearance and working in a polished manner. This trend for nearly'over-the-top'traditional style for men is apparent from events like the'Tweed Run', wherever men and women of all ages dress yourself in significantly Victorian-style attire and decide to try the roads on vintage bicycles - with lots of the men wearing remarkable mustaches! This is only one of several examples of evidence exhibiting the resurgence of such styles. Additionally, there are numerous sites online which focus on gentlemanly style - such as'The Dandy Project'and'Dandyism'- as well as complete internet sites such as'The Art of Manliness'focused on providing articles on traditional men's fashion and grooming.

In summary, though certain issues with basic men's style could be brought back as new developments, the fundamental outfits that they derive from will never slip out of fashion.

"All it will take are a few simple garments. And there's one secret - the easier the better." - Cary Grant

StyleGun is an online men's fashion store with a technical angle.
Read More: [url=http://datingandsingle.com/blogs/viewstory/796900]thoi trang nam vn[/url]

Anonymous said...


Our updates Recent articles: